Zagadnienia

AA

  • przyczyny
    • a) autoagresja jako wyuczone zachowanie będące pod kontrolą wzmocnień pozytywnych;
      • Hipoteza ta opiera się na założeniu, że autoagresja jest wyuczonym zachowaniem powstałym na skutek systematycznego pozytywnego wzmacniania, tj. poprzez uwagę otoczenia lub konkretne nagrody (słodycze, zabawki, aktywności).
      • Zgodnie z tym założeniem należy spodziewać się, że wyeliminowanie wzmocnień powinno spowodować spadek ilości zachowań. Możemy znaleźć ogromną ilość badań, które potwierdzają tę hipotezę
      • Jeśli zachowanie jest wzmacniane pozytywnie to najlepszymi sposobami leczenie tych zachowań będzie:
        • Time-out – 3,3 % stosowanych procedur
        • Wygaszanie – 10,6 %
        • Różnicowe wzmacnianie – 29,9%, w tym:
          • DRO – 17 %
            • differential reinforcement of other behavior
            • różnicowe wzmacnianie innych zachowań to procedura polegająca na dostarczaniu wzmocnień po wystąpieniu pewnego okresu czasu bez angażowania się w zachowania niepożądane.
              • inaczej mówiąc nagradzamy za czas bez trudnego zachowania
          • DRA – 12,9 %
            • differential reinforcement of alternative behavior
            • różnicowe wzmacnianie alternatywnych zachowań to procedura polegająca na dostarczaniu wzmocnień po wystąpieniu zachowania innego niż niepożądane, ale niekoniecznie niekompatybilnego z zachowaniem celowym
          • DRI
            • differential reinforcement of incompatible behavior
            • różnicowe wzmacnianie zachowań niekompatybilnych z zachowaniem celowym to procedura polegająca na dostarczaniu wzmocnień po wystąpieniu zachowania uniemożliwiającego zaangażowanie się w zachowanie celowe, innym i słowy niekompatybilnego z zachowaniem celowym.
      • Inny argument, który przemawia za hipotezą wzmocnień pozytywnych jest związany z kontrolą bodźców. Dane z obserwacji wykazują, że zachowania autoagresywne występują raczej w niewielkiej ilości, kiedy dziecko jest samo i zwiększają swoją częstotliwość w obecności osób dorosłych
      • ciekawy eksperyment z gołębiem
        • Badanie Azrin (1959)
        • Azrin wzmacniał zachowanie gołębia polegające na dziobaniu klucza reakcyjnego poprzez dostarczanie mu jedzenia.
          • Jedzenie dostarczane było ptakowi w rozkładzie sporadycznym.
          • jednocześnie ta reakcja naciskania klucza reakcyjnego była karana.
            • narastającym z próby na próbę szokiem elektrycznym
              • intensywność szoku wzrastała stopniowo.
                • Początkowo szok był bardzo słaby ostatecznie był bardzo silny.
            • Za każdym razem, kiedy ptak naciskał klucz otrzymywał szok elektryczny.
              • Mimo że szok elektryczny dostarczany był za każdym razem a jedzenie w rozkładzie sporadycznym. Ptak nie przestawał dziobać.
            • Jeśli intensywność szoku była duża od początku ptak przestawał dziobać.
    • b) autoagresja jako nabyte zachowanie będące wynikiem uniknięcia bodźca awersyjnego (pod kontrolą wzmocnień negatywnych);
      • Hipoteza ta opiera się na założeniu, że zachowania autoagresywne są wzmacniane negatywnie poprzez to, że angażując się w nie pacjent unika jakiejś awersyjnej sytuacji.
      • Badania weryfikujące tę hipotezę opierały się na tym czy stawianie dziecka w sytuacji zadaniowe ma wpływ na ilość zachowań autoagresywnych.
      • badano czy ilość zachowań samouszkadzajacych będzie zmieniała się w zależności od poziomu trudności zadania. Ilość zachowań była większa w sytuacji trudnych zadań.
        • Carr, Newsom i Binkoff
      • Skuteczna procedura redukcji zachowań autoagresywnych będących pod kontrolą wzmocnień negatywnych
        • Ucieczkowe wygaszanie
        • Nauczenie dziecka akceptowanych społecznie form uniknięcia zadania w zamian za angażowanie się w zachowania niepożądane.
        • Tego rodzaju procedura została zaaplikowana przez Steege, Wacker i Cigrand, podczas jej trwania dzieci uczone były naciskać przycisk „stop”, który umożliwiał im zakończenie awersyjnej sytuacji. W trakcie trwania procedury zachowania autoagresywne polegające na gryzieniu rąk nigdy nie były wzmacniane negatywnie poprzez przerwanie wykonywania zadania. Procedura skutecznie redukowała zachowania niepożądane
    • c) autoagresja jako sposób dostarczenia sobie bodźców (hipoteza autostymulacji);
      • Automatyczne wzmocnienia są definiowane jako wzmocnienia, które są produkowane niezależnie od środowiska społecznego
        • Badania przemawiające za tym założeniem będą wskazywały na to, że ilość zachowań autoagresywnych nie będzie miała związku z sytuacją społeczną (wzmocnieniami społecznymi) i zadaniową (wzmocnienia negatywne).
      • Kaftan bezpieczeństwa kara czy wzmocnienie:
        • Wiele danych wskazuje, że uwolnienie dziecka z kaftana powoduje wzrost ilość zachowań samouszkadzających
      • Zachowanie będące pod kontrolą automatycznych wzmocnień będzie pojawiało się częściej w sytuacji kiedy dziecko będzie samo i/lub nikt nie będzie się nim zajmował.
      • Najbardziej skuteczne będą zaś procedury redukcji oparte na pozbawieniu zachowania automatycznego sprzężenia zwrotnego lub nauki alternatywnych form dostarczania sobie podobnych wzmocnień
        • Oznacza uniemożliwienie angażowania się w zachowania niepożądane poprzez
          • ?
            • zastosowanie ochronnego ekwipunku:
              • rękawiczki zabezpieczające przed ssaniem palców.
              • ochronne rękawy utrudniające wkładanie rąk do buzi
    • d) autoagresja jako wynik nieprawidłowego funkcjonowania w zakresie procesów fizjologicznych (hipoteza organiczna);
      • Hipoteza organiczna wskazuję, że zachowania trudne mogą być pod kontrolą zmiennych fizjologicznych.
      • Za hipotezą tą przemawia fakt, że z autodestrukcją związane są pewne nieprawidłowości genetyczne.
        • Lesch – Nyhana; gryzą swój język, wargi i palce
        • Retta,
        • Corneli de Lange
        • Smith-Magenis; gryzą się w ręce, uderzają głową, drapią się, rozdrapują rany, zrywają sobie paznokcie i wkładają obce ciała do uszu, nosa lub innych otworów ciała (dotyka to ponad 75 % osób z tym schorzeniem)
        • Willi – Pratera,
      • Jak dowodzą badania na zachowania trudne mają wpływ uwarunkowane biologicznie zmienne tj.: choroba, ból, lekarstwa.
        • Zmienne fizjologiczne mogą wpływać na sposób reagowania na bodźce zewnętrzne.
          • tzw regulatory zdarzeń
        • Zmienne fizjologiczne mogą wpływać na fakt, że podmiot angażuje się częściej w zachowania niepożądane.
        • Na przykład: ból głowy wpływa na to czy muzyka będzie wzmocnieniem czy też karą.
        • Choroby zwiększają prawdopodobieństwo pojawienia się zachowań trudnych:
          • Wiele badań wskazuje że zapalenie ucha środkowego może zwiększać ilość zachowań polegających na uderzaniu głową lub wkładaniem przedmiotów do uszu
          • Zapalenie dróg moczowych, gardła czy zatok
          • Alergia
          • Ból głowy
          • Zaparcia
          • Menstruacja
          • Urazy
        • Zaburzenia snu
          • Jedno z badań wskazuje, że brak dostatecznej ilości godzin snu występują u 35 % osób niepełnosprawnych w porównaniu do 12 % w populacji ogólnej
            • Jednakże należy pamiętać, że dzieci w wieku od 1 do 4 lat mają braki w zakresie snu w 20% do 30%
          • Zaburzenia snu zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienie problemów w zakresie zachowania następnego dnia
        • warunkowanie klasyczne
          • Pewne zmiany w środowisku są związane ze zmianą poziomu pobudzenia
          • Wysoki poziom pobudzenia zwiększa prawdopodobieństwo że zachowania trudne się pojawią.
        • endorfiny
          • Angażowanie się w zachowania autoagresywne związane jest wydzielanie się endorfin, endogennych opioidów.
          • 1) Pojawienie się ich po zachowaniu powoduje stan przyjemności, do którego człowiek będzie dążył ponownie;
          • 2) Są to środki uzależniające tak, więc jeśli występują one po autoagresji uzależniają człowieka od własnego działania
        • Jak leczyć autoagresje związaną z fizjologią
          • Pamiętaj aby zawsze wykluczyć wszelkie zmienne fizjologiczne poprzez dokładna analizę medyczną.
          • Poprzez dane z wywiadu określ czy u dziecka występują problemy w zakresie jedzenia, wypróżniania się i snu.
          • czy zaburzenia zachowania mają związek z jakimiś konkretnymi zmiennymi w środowisku, np..: porą dnia czy miesiąca.
          • Uzupełnij dane o obserwacje.
          • Interwencja behawioralna
            • Interwencja behawioralna okazuje się skuteczna również w przypadku schorzeń które wydają się mieć podłoże organiczne.
              • Behawioralna interwencja była skutecznie używana w przypadku napadów padaczkowych i migrenie.
              • :)
                • jak nie zobaczę nie uwierzę
          • Interwencja medyczna
            • leki
              • Podawanie leków wiąże się z licznymi skutkami ubocznymi tj.: zatwardzenia, problemy żołądkowe, nudności, senność, zawroty głowy.
              • Działanie leków może mieć różny wpływ na różne osoby.
              • Leków psycholeptycznych należy używać bardzo ostrożnie u dzieci do 7 rż.
              • których celem jest wyleczenie z choroby
                • kamicy nerkowej
                • zapalenia zatok
                • zapalenia ucha
                • puder w płynie który zmniejsza świąd
              • przeciwbólowe
            • zabiegi
              • leczenie ew. usuwanie zębów
              • rozbijanie kamieni nerkowych
    • e) autoagresja jako wyniki kilku wcześniej wymienionych powodów
  • analiza
    • 38,1 % osób zachowania autoagresywne były pod kontrolą wzmocnień negatywnych.
    • 26,3% pod kontrolą wzmocnień pozytywnych (zarówno uwagi otoczenia jak i konkretnych obiektów: jedzenia i przedmiotów).
    • 25,7 % automatycznych wzmocnień (stymulacja ze zmysłów i dostarczanie sobie bólu).
    • U zaledwie 5,3 % zachowania trudne były kształtowane przez więcej niż jeden czynnik.
    • Natomiast przyczyna zachowania 4,6 % badanych osób była niemożliwa do zinterpretowania.
  • wnioski
    • 2/3 badanych zachowań było pod kontrolą wzmocnień społecznych.
      • Jeśli połączymy w jedną kategorię zarówno pozytywne jak i negatywne wzmocnienia społeczne a także weźmiemy pod uwagę te zachowania, które były kontrolowane przez więcej niż jedną konsekwencje, ale jedną z nich była wzmocnienie społeczne.
      • Dane te wskazują, że zachowania autoagresywne są głownie wyuczonym zachowaniem a tym samym podlegają prawą uczenia.
    • nie ma uniwersalnych technik
      • skuteczna procedura jest powiązana z rodzajem wzmocnienia które podtrzymuje nieprawidłowe zachowanie